O Onderwijs voorziet in verschillende vormen van leesonderwijs. Vanaf groep 3 bieden wij technisch lezen aan. We concentreren ons op de techniek van het lezen door koorlezen, duo-lezen en door de stap te zetten naar individueel hardop lezen. Daarnaast verrijken we onze technische leeslessen met toneel lezen. Hierbij ligt de focus op het lezen van verschillende rollen uit een verhaal. Samen met de leerlingen creëren we zo een kleine voorstelling.
Ook hebben we een ‘boeken sushi’, waarbij leerlingen elke keer zelf een informatief boek mogen uitkiezen. Tijdens het lezen loopt er een timer mee; gaat deze af dan wisselen de leerlingen het boek onderling uit (net als bij een sushi loopband). Zo komen ze elke les in aanraking met verschillende onderwerpen.
Leesbegrip is het vermogen om een tekst te lezen en te begrijpen. Om het leesbegrip te vergroten nemen we leerlingen mee op een ontdekkingstocht langs verschillende tekstsoorten, waarbij we gebruikmaken van de Aiden Chamber kaarten. Deze methode helpt kinderen om de kern van een tekst te begrijpen, hun woordenschat uit te breiden en de inhoud gestructureerd samen te vatten.
Na een grondige analyse van de tekst voegen we een creatieve verwerkingsopdracht toe. Dit biedt de leerlingen de kans om de tekst op een andere manier te beleven en de informatie beter te onthouden. Het motiveert hen om actief met de inhoud aan de slag te gaan én plezier te halen uit het lezen.